Ürglooduse objektide andmete kuvamine

Ürglooduse objekt: Jääraku paljandVäljad: peida ,kuva
Kaitsealune alaTilleorg (KLO1000115)
NimiJääraku paljand
AsukohakirjeldusPõlva maakond, Kanepi vald. Tilleorus, Ahja jõe vasakul kaldajärsakul, ca 800 m Varbuse merioonest allavoolu. Juurdepääsuks tuleb Võru-Ihamaru-Tartu maanteelt 750 m Ahja jõe sillast pöörata piki puude rida kirdesse suunduvale taluteele, mis viib 400 m kaugusel asuvasse Oru tallu. Edasi tuleb minna samas suunas mööda jalgrada veel 400 m kuni jõeoru perveni, kus korralik rada pöördub piki oruperve põhja suunas. Mööda oruperve liikudes jõuab 800 m läbimisel Varbuse meriooneni, kust tuleb liikuda veel 800 m allavoolu mööda raskelt läbitavat ürgmetsa, kus ainult kohati on marjuliste-seeneliste rajad.
KaitseEi ole kaitse all. Ilmselt ei ole otstarbekas ka kaitse alla võtta. Tasuks teha perioodilisi vaatlusi, et jälgida protsessi arengut.
KirjandusTeadaolevalt pole trükistes leidnud kajastamist.
IseloomustusLoode-kagust edela-kirdesse pöörava jõeoru astmelise veeru alumises osas, 1 m kõrgusel jalamist on 7-meetrilise ulatusega 3 m kõrgune Burtnieki lademe Koorküla kihistiku punakaskollase põimkihilise liivakivi paljand. Paljandi sein kulgeb mööda lõhepinda asimuudiga 80o. Seinast väljub lõhe, mille suund on 350o. Paljand on sammaldunud, seinas on rohkesti sissekraabitud nimesid.
Paljandist 15 m ülesvoolu lõikab oruveeru kitsas jäärak, mis kohe hargneb kaheks. Jääraku ees oli 1998.a. suvel suur punakaskollase liiva uhtekoonus. Minnes mööda järsu tõusuga nõlva lõikavat ovraagi mööda punakaskollast liivateed edasi jõudis 30 m pikkusesse, 1,5 m laiusesse ja 3-4 m sügavusse jäärakusoppi, mille põhi oli paksult kaetud devoni niiske liivaga. Kumer tagasein ja külgseinad tagumise 14 m ulatuses kujutasid endast punakaskollase põimkihilise liivakivi paljandit. Liivarada jätkus allapoole järgmises, eelmisega ristuvas ovraagis 30 m pikkuses lõigus, mille põhi esimese 10 m ulatuses oli kaetud niiske liivaga, seejärel aga ilmus jääraku põhja keskele kitsas veenire. Edasi toimus jäärakute hargnemine: ülespoole suundus põhja suunas kivise põhjaga renn. Kagusse keeras allapoole suunduv sirge ja kitsas jäärak, mille põhi oli kaetud devoni liivaga ning mille keskosas voolas ojanire. Jäärak pikkusega 80 m, muutus viimase 30 m ulatuses laugepõhjaliseks ning laienes suudmes 5 meetrini. Edasi suundus liivariba jõeoru tasandikul nõlva alt ülesvoolu loode suunas 30 m, laienedes kuni 10 meetrini Liivariba keskosas voolas looklev veenire. Järgnevalt pöördus juba kuiv liivariba lõunasse, kitsenedes järjest ja harunedes 50 m pärast kaheks kitsaks liivapaelaks, mis kadusid paarikümne m pärast jõelammi rohukamarasse. Jõeorg oli selles lõigus soine, Ahja jõe kaldani jäi veel 50 m.

Tõenäoliselt oli tegemist hiljuti, võimalik, et 1998.a. kevadel sisselangenud allikakoopaga, mis kandis suurel hulgal liiva mööda allapoole suunduvaid ovraage jõeoru tasandikule. Ovraagis, kus oli toimunud sisselangemine, voolasid allikaveed veel liivakihi all.
KoostanudA. Kleesment
SeisundRahuldav. Allub looduslikele protsessidele. Viimastel aastakümnetel on koht vähe külastatud. Orujärsakul paiknevasse paljandiseina sissekraabitud nimed näitavad, et kunagi oli see paik küllaltki populaarne. K.Kaare 1963.a. Tilleorgu iseloomustavas töös on sellesse kohta joonistatud mööda purret jõge ületav matkarada. 1998.a. suvel polnud matkarada isegi mitte aimatav.
TähtsusTeaduslik. Huvitav objekt loodusvaatlusteks entusiastidele.
UuritusJäärakus paiknev paljand avastati juhuslikult 1998.a. suvel Patrioja koopa otsinguil Tilleoru maastikukaitseala objektide revisjoni käigus A.Kleesmenti poolt, kes tegi ka objekti kirjelduse ja plaani.
LoodusobjektPaljand (aluspõhja-)
Asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses:Ava objekti asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses