Ürglooduse objektide andmete kuvamine

Ürglooduse objekt: Põdramüür (Hellemüür)Väljad: peida ,kuva
Kaitsealune alaVõhandu jõe ürgorg (KLO1000315)
NimiPõdramüür (Hellemüür)
AsukohakirjeldusPõlva maakond, Veriora vald. Võhandu jõe paremal kaldal, Kassi veski varemetest 50 m ülesvoolu. Juurdepääsuks tuleb Võru-Räpina maanteel asuvast Leevi asulast sõita piki Võhandu paremat kallast kulgevat Süvahavvale suunduvat külavaheteed 3 km ja siis pöörata kitsamale loodesse Vareste külla viivale teele. Viimast mööda on Põdra müüri kohani veel ligikaudu 1,5 km. Paljandist allavoolu jääb kaasaegne talukoht. Jõeorgu viib rada, mida mööda saab müüri allavoolu otsa.. Paljandi juurde saab ka vasakult kaldalt mööda purret. Vasakkalda heinamaalt on liivaseinale hea vaade.
KaitseOn kaitse all maastikukaitseala üksikobjektina. Tähistatud paljandi kohal sildiga, kus eesti ja vene keeles on paljandi nimi ja informatsioon, et tegu on Võhandu ürgoru maastikukaitsealaga. Kaitse säilitada.
KirjandusOn leidnud ära märkimist ja esile tõstmist kõikides Võhandu jõe ürgorgu käsitlevais turistlikes ja loodusteaduslikes trükistes. Peale selle on teda iseloomustatud ka üldisemates Eesti loodust käsitlevates publikatsioonides:

Klinge J. 1884. Eine Flussfahrt auf dem Woo. Sitzungsberichte der. Naturforch.Ges.bei der Univ.Dorpat., lk. 193-233, lk. 217.
Kurik E. 1978. Aluspõhi. - Põlva rajoonis. Tallinn, lk. 15-20.
Heinsalu Ü. 1987. Eesti NSV koopad. Tallinn, "Valgus", 160 lk., lk. 72-73.
IseloomustusOtse jõe paremal kaldal, kirdest loodesse suunduva jõelooke kirdeserval on 70 m pikkune ja kuni 12 m kõrgune liivakivijärsak suure koopalaadse süvendiga. Paljanduvad Burtnieki lademe Abava kihistiku kollakad, kollakasroosad ja valkjashallid peeneteralised põimkihilised liivakivid. Paljandi alumises osas, 1,5 m ja 3 m kõrgusel veepinnast on liivakivis kaks selget roostepruuni pinda, mis allavoolu otsas kaovad. Nende pindade peal on liivakivis üksikuid väikesi saviveeriseid, mööda ülemist kihipinda on paljandi seinas uurdeid.
Paljandi ülesvoolu otsas on liivakivi madratsilaadse eraldisega. Paljandi keskmine, kõrgem osa kujutab endast mööda siledat, 310o-lise suunaga lõhepinda kulgevat seina. Siin on kaarja avaga nišilaadne koobas sügavusega 6 m. Ava kõrgus ulatub 6 meetrini ja ta on alt 10 m laiune. Koopa põhi on kuiv, seal on varisenud liiv. Tagaseinas on põhjast 0,6-0,8 m kõrgusel väikesi uurdeid, kust ilmselt aeg-ajalt nõrgub vett. Kirjeldatud koopast alla- ja ülesvoolu on 2 ühe meetri kõrgust ja ligikaudu ühe meetri sügavust kuiva uuret, mis samuti on veepinnast veidi kõrgemal , aga kust veerohkel ajal ilmselt nõrgub vett.
Liivaseina allavoolupoolne ots on osaliselt sammaldunud.
Paljand on ainult osaliselt kuivalt maalt juurdepääsetav. Väga hea ülevaade on sellele ilusale paljandile aga vastaskaldal olevalt kaldaheinamaalt, kuhu viib paljandi juurest korralik purre. Ilusa mulje jätab paljand ka veest.
Põdramüüri paljand on märkimisväärse liivakiviseinana olnud olemas juba üle saja aasta tagasi. Teda on esile tõstnud 1884.a. reisil mööda Võhandu jõge tolleaegne Tartu Ülikooli Botaanikaaia direktor J.Klinge kui ühte huvitavamat paljandit sellel jõelõigul. Seejuures pole ta koopa olemasolu märkinud.
KoostanudA. Kleesment
SeisundHea. Paljandi ümbrus puhas, tema juurde ehitatud korralik purre. Häirivad sissekraabitud nimed.
TähtsusRekreatiivne, teaduslik. Üks ilusamaid paljandeid Võhandu ürgoru maastikukaitsealal
UuritusEsmakirjeldus on pärit J.Klingelt 1884. aastast. Mõõdistati 1964.a. E.Varepi juhendamisel E.Hangu, E.Linkruse, E.Muuga ja L.Vassiljevi poolt. Paljandis olevaid koopaid uuris ja mõõdistas Ü.Heinsalu 1966. ja 1984.a. Paljandit filmis ja pildistas 1966.a. E.Mark-Kurik. Esimene teadaolev geoloogiline kirjeldus tehti 1985.a. A.Kleesmenti poolt. Revisjonülevaatus tehti 1998.a. suvel A.Kleesmenti ja E.Pirruse poolt, kusjuures viimane tegi paljandist värvifoto (F-11/10 E.Pirruse fotokollektsioonis).
LoodusobjektPaljand (aluspõhja-)
Asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses:Ava objekti asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses